لانگمن لانگمن .

لانگمن

جوز هندي دانه‌اي پر خاصيت

جوز هندي دانه‌اي است كه توسط درخت هميشه سبز ميريستيكا فراگرانس توليد مي‌شود، اين درخت در نواحي گرمسيري دنيا به وفور يافت مي‌شود. دانه‌هاي جوز هندي شايد كوچك باشند اما مواد مغذي موجود در آنها بسيار باارزش بوده و فوايد زيادي براي سلامتي و زيبايي دارند.
 
اين ادويه‌ي خوشايند و تا حدودي شيرين در آشپزي تمام دنيا كاربرد دارد و شما مجبور نيستيد مقدار زيادي از آن استفاده كنيد تا از طعم مطبوعش بهره ببريد. تنها كمي از آن كافيست تا بو و طعم غذا را خوشايندتر كند. جوز هندي هم به صورت كامل و هم به صورت پودر در آشپزي كاربرد دارد و به صورت عصاره نيز در ساير زمينه‌ها مي‌تواند مورد استفاده باشد.
 
برخي از تركيبات مفيد موجود در جوز هندي شامل پتاسيم، آهن، منگنز، تيامين، فولات، منيزيم، مس و ويتامين‌هايي چون B1 و B6 است. همچنين جوز هندي داراي خواص ضدميكروبي، آنتي اكسيداني، ضد التهابي، ضدنفخ، محرك، ضداسپاسم، روان‌گردان و شهوت‌آور است. تمام اين ويژگي‌ها باعث شده كه اين ادويه‌ي خوش‌عطر، ليستي از فوايد را براي سلامتي داشته باشد.
 
 فوايد جوز هندي

۱. غلبه بر اضطراب و افسردگي
اگر دچار اختلال اضطراب هستيد يا افسردگي داريد، جوز هندي مي‌تواند براي‌تان بسيار عالي باشد. تركيبات ميريستيسين و اِلِميسين موجود در جوز هندي، تا حدودي آرامشبخش و ضد اضطراب است، چون باعث ترشخ سروتونين و دوپامين در مغز مي‌شود كه به بدن در مبارزه با استرس هم كمك مي‌كند.  مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۲ انجام شده براي اولين بار خواص بالقوه‌ي جوز هندي در درمان افسردگي را اعلام كرد. يافته‌ها نشان مي‌دهد فعاليت شبه – ضدافسردگي جوز هندي ممكن است به دليل تاثير تعديلگر آن بر مونوآمين‌هاي مركزي باشد.

كمي پودر جوز هندي را با يك قاشق غذاخوري آب انگورفرنگي تركيب كنيد. اين تركيب را روزي دوبار درست كرده و بنوشيد. از مصرف زياد جوز هندي خودداري كنيد چون توهم‌زاست.

۲. افزايش قدرت مغز
جوز هندي در حفظ قدرت مغز بسيار مفيد است. در روم باستان و تمدن‌هاي يوناني از جوز هندي به عنوان نوعي داروي تقويت كننده‌ي مغز استفاده مي‌شده است.

تركيب ميريستيسين موجود در جوز هندي با تحريك اعصاب مغز، حافظه را تقويت مي‌كند و قدرت تمركز را بالا مي‌برد. ضمنا جوز هندي آنزيم‌هايي را كه عامل ابتلا به آلزايمر هستند مهار مي‌كند.

كمي پودر جوز هندي را در يك ليوان آب ولرم حل كرده و روزي يك بار قبل از خواب بنوشيد.

۳. غلبه بر بيخوابي
اگر براي خوابيدن مشكل داريد، جوز هندي مي‌تواند به شما كمك كند تا از خوابي باكيفيت و عميق لذت ببريد. خواص آرامشبخش جوز هندي به عنوان خواب‌آوري طبيعي عمل مي‌كند. ضمنا اين ادويه سرشار از منيزيم بوده كه مي‌تواند از تنش‌هاي عصبي‌تان كم كند. همچنين منيزيم، ترشح سروتونين را افزايش مي‌دهد و از اين جهت احساس ريلكسيشن ايجاد مي‌كند.

هر شب قبل از خواب، يك فنجان شير گرم تركيب شده با كمي پودر جوز هندي بنوشيد. همچنين مي‌توانيد دو قطره عصاره‌ي جوز هندي را با دو قاشق غذاخوري روغن زيتون تركيب كرده و قبل از خواب پيشاني‌تان را با آن ماساز بدهيد.

۴. تسكين درد مفاصل و عضلات
جوز هندي داراي روغن‌هاي ناپايدار زيادي است كه خواص ضد التهابي دارند، مانند ميريستيسين، اِلِميسين و اوژنول و به همين علت براي تسكين درد مفاصل و عضلات مفيد است.

در مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۶ انجام شد، پژوهشگران به موش‌ها، روغن جوز هندي تزريق كردند تا خواص ضد التهابي و ضد درد آن را روي درد مزمن بررسي كنند. يافته‌ها نشان داد روغن جوز هندي مي‌تواند التهاب مفاصل و درد ناشي از التهاب مزمن را كاهش بدهد.

كمي روغن جوز هندي را با روغني ديگر مانند روغن نارگيل يا روغن زيتون تركيب كرده و چند بار در روز آن را به ناحيه‌ي مورد نظر بماليد. همچنين مي‌توانيد با افزودن كمي جوز هندي به غذايي كه مي‌پزيد، از التهاب مفاصل‌تان و درد ناشي از آن بكاهيد.

۵. درمان آكنه
از جوز هندي مي‌توانيد براي درمان آكنه كه يكي از مهمترين مشكلات پوستي است استفاده كنيد. طبيعت آنتي اكسيداني جوز هندي به مبارزه با آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند كه براي داشتن پوستي به دور از جوش و آكنه مهم است. همچنين جوز هندي مي‌تواند از التهاب و تحريك پذيري پوست كه در اثر تركيدن آكنه بوجود مي‌آيد كم كند و ضمنا باعث محوتر شدن اسكار به جا مانده از آكنه و جوش شود.

مقدار مساوي از عسل خام و پودر جوز هندي را با هم تركيب كرده و آن را به قسمت مورد نظر بماليد و اجازه دهيد ۲۰ دقيقه بماند و سپس آبكشي كنيد. اين كار را روزي يك بار انجام دهيد. همچنين مي‌توانيد يك چهارم قاشق چايخوري پودر جوز هندي را با مقدار كافي شير تركيب كنيد تا خميري نرم و يكدست درست شود و آن را روي آكنه بماليد و بگذاريد ۳۰ دقيقه بماند و بعد با آب ولرم بشوييد. روزي يك بار اين كار را انجام دهيد.

 

۶. بهبود گوارش
جوز هندي براي سيستم گوارشي مفيد است. ضمنا براي برطرف كردن حالت تهوع، استفراغ، بدهضمي، نفخ، گاستريت و اسهال هم مي‌توانيد از جوز هندي كمك بگيريد. جوز هندي براي كنترل علائم بيماري‌ كرون نيز سودمند است. جوز هندي به افزايش ترشح انزيم‌هاي روده‌اي كمك مي‌كند و از اين رو براي سلامت هاضمه مفيد است. همچنين روغن جوز هندي داراي اثر ضدنفخ است.

هر وقت مشكلي در گوارش‌تان داريد فقط كافيست كمي جوز هندي به سوپ يا غذاي آبكي‌تان اضافه كنيد.

۷. پيشگيري از پوسيدگي و كرم خوردگي دندان
جوز هندي براي سلامت دندان و دهان‌تان هم سودمند است. خواص ضدباكتريايي جوز هندي باعث شده بتواند باكتري‌هاي مضر دهان را به طور موثر نابود كند و به شما كمك كند تا از پوسيدگي دندان‌هاي‌تان پيشگيري كنيد. جوز هندي براي جلوگيري و درمان بوي بد دهان هم مفيد است. بوي بدن دهان معمولا از گسترش باكتري در دهان ناشي مي‌شود.

كمي جوز هندي را آسياب كرده و با كمي عصاره‌ي آويشن مخلوط كنيد و چند بار در هفته، دندان‌هاي‌تان را با آن مسواك بزنيد. براي درمان بوي بد دهان، چند قطره روغن جوز هندي را در ليواني آب ولرم تركيب كرده و مانند دهانشويه از آن استفاده كنيد.

۸. تقويت سيستم ايمني
جوز هندي مي‌تواند سيستم ايمني‌تان را تقويت كند، چون مواد معدني و ويتامين‌هايي دارد كه به عنوان آنتي اكسيدان عمل مي‌كنند.

همچنين جوز هندي غني از پتاسيم، كلسيم، آهن و منگنز است كه نقشي كليدي در بهبود سيستم ايمني دارند. مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد عصاره‌ي اتانول و استون گرفته شده از جوز هندي، در برابر گونه‌هاي باكتريايي گرَم مثبت ِ باسيلوس ساب تيليس و استافيلوكوكوس،فعاليت ضدباكتريايي از خود نشان مي‌دهند.

هر روز كمي جوز هندي به شير يا چاي و يا سوپ‌تان اضافه كنيد تا سيستم ايمني‌تان قوي شود.

۹. كمك به سم زدايي بدن
سم زدايي از بدن براي سلامتي اهميت دارد و جوز هندي از اين جهت هم براي شما مفيد است چون با بهبود عملكرد كبد، به سم زدايي بدن كمك مي‌كند. جوز هندي مي‌تواند كبد و كليه‌ها را از سموم پاكسازي كرده و عملكردشان را هم تقويت كند. خاصيت آنتي اكسيداني قوي جوز هندي به فعالسازي آنزيم‌هاي كبد كه مسئول دفع تركيبات سمي هستند كمك مي‌كند. همچنين منيزيم موجود در جوز هندي، براي سم زدايي سلول‌ها مفيد است و ضمنا به دفع فلزات سمي از بدن كمك مي‌كند.

۱۰. افزايش ميل جنسي در مردان
جوز هندي مي تواند نيروي جنسي را تقويت كند چون رگها را گشاد كرده و آرام كننده‌ي عضلات است و اوژنول موجود در آن مسئول اين ويژگي جوز هنديست. ضمنا منيزيم و پتاسيم موجود در جوز هندي مي‌توانند مواد مغذي مورد نياز براي توليد هورمون‌هاي جنسي مردانه را تامين كنند.

چند نكته
از دوز هندي در مقادير زياد استفاده نكنيد چون مي تواند سمي بشود. هر روز بيشتر از يك دوم قاشق چايخوري دوز هندي استفاده نكنيد. پريشان حالي، توهم‌، مسموميت، حالت تهوع شديد، استفراغ، اسهال، تپش قلب، سرگيجه و خشكي دهان از عوارض استفاده‌ي زياد از دوز هندي مي‌تواند باشد. جوز هندي را در يك ظرف دربسته كه هوا به ن نفوذ نمي‌كند، به دور از رطوبت و گرما و تابش مستقيم خورشيد نگهداري كنيد تا بو و طعم آن از بين نرود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۳۹:۲۵ توسط:حسين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :